Blauwe Diesel de eerste duurzame diesel op synthetische basis die de wereld van milieu en techniek volkomen verenigt.

Blauwe Diesel is dé duurzame dieselbrandstof van dit moment. Deze fossielvrije diesel wordt volledig gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. U kunt zonder aanpassing van de motor op Blauwe Diesel rijden. Daarnaast is Blauwe Diesel ook nog eens CO2-neutraal, emissiearm en biologisch afbreekbaar. U kunt rijden op 100% Blauwe Diesel, de zogenoemde Blauwe Diesel 100, of kiezen voor een blend van Blauwe Diesel en fossiele diesel, Blauwe Diesel 10 t/m 50.

Wat is Blauwe Diesel?

Blauwe Diesel is een HVO-brandstof. Deze afkorting staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe Diesel is een volledige dieselvervanger en geen brandstoftoevoeging (brandstofadditief). Het wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen: plantaardige afvaloliën.

Als Blauwe Diesel gemaakt wordt van afval, kan het dan wel goed zijn? Het antwoord is: Ja! Het is technisch zelfs beter dan gewone diesel. Blauwe Diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Hieronder vind je meer over de grondstoffen en de specifieke eigenschappen van Blauwe Diesel.

Grondstoffen en productieproces
Blauwe Diesel depot

Blauwe Diesel wordt gemaakt van afval en is daarom een circulair product. Het afvalproduct bestaat uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. De afvalproducten die vrijkomen zodra de grondstof is klaargemaakt voor menselijke consumptie, werden altijd gestort of verbrand. Nu gebruiken we deze afvalproducten om er Blauwe Diesel van te maken. Er wordt voortdurend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om nog meer restafval - als oude autobanden, cellulose en algen - zo te bewerken dat het hiervoor geschikt is. Een mooie ontwikkeling!

Eigenschappen

Hieronder staan de diverse eigenschappen van Blauwe Diesel beschreven.

Klik met je muis op de icoontjes voor meer informatie.

100% afvalvermindering
Blauwe Diesel 100 wordt gemaakt van plantaardige afvaloliën 2. Deze oliën moeten eerst een voedseldoel hebben gediend. De plantaardige afvalolieproducten die hiervan overblijven, zijn de grondstof voor de Blauwe Diesel 100. Blauwe Diesel 100 is hiermee een circulaire brandstof. Dat bedoelen we met afval verminderend.

Blauwe Diesel 100 is niet schadelijk voor het milieu
Blauwe Diesel 100 breekt niet vanzelf af. De kwaliteit van de brandstof zou dan instabiel zijn en dat is niet het geval. Als we Blauwe Diesel 100 morsen in het milieu wordt echter het bodemleven niet gedood. Dit bodemleven zet daarentegen de Blauwe Diesel 100 om in voor de natuur onschadelijke componenten. Dit noemen we biologisch afbreekbaar.

Tot wel 10% brandstofbesparing
De Blauwe Diesel 100 heeft een hoog cetaangetal. Een hoog cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding. Bij een mengsel van Blauwe Diesel 100 met gewone diesel leidt dit hogere cetaangetal in combinatie met een hoge energiewaarde tot een mogelijke brandstofbesparing of vermogenstoename.

Onze Blauwe Diesel 100 is CO2 neutraal!
Dit heeft betrekking op de CO2-uitstoot. Blauwe Diesel 100 wordt gemaakt uit plantaardige afvaloliën. Door de groei van de plant wordt de CO2 eerst onttrokken aan de lucht. Pas bij het verbranden van de Blauwe Diesel 100 komt deze CO2 weer vrij in de lucht. Bij het verbranden van Blauwe Diesel 100 voegen we dus geen extra CO2 toe aan het milieu. Dit noemen we CO2 neutraal.

Emissiereductie van 30 – 70%

Blauwe Diesel 100 is een zuivere vloeistof, een brandstof met een heel hoog cetaangetal. Het cetaangetal zorgt ervoor dat de Blauwe Diesel 100 sneller en dus efficiënter verbrandt dan fossiele diesel. Het gevolg hiervan is dat Blauwe Diesel 100 na verbranding veel minder uitlaatgassen produceert dan fossiele diesel. Dit noemen we emissiearm.

Onze Blauwe Diesel 100 is fossielvrij!
Blauwe Diesel 100 wordt gemaakt uit plantaardige afvaloliën. Gewone diesel wordt gemaakt van aardolie. Dit noemen we fossiele diesel. Blauwe Diesel 100 wordt dus niet gemaakt van aardolie of aardgas. Daarom noemen wij Blauwe Diesel 100 fossielvrij.

Onze grondstof raakt nooit op
De Blauwe Diesel 100 wordt geproduceerd uit plantaardige afvaloliën die eerst een voedseldoel gediend moeten hebben. Deze plantaardige olie wordt ieder jaar opnieuw geproduceerd voor voedselproducten waarvan het afval dan weer voor de Blauwe Diesel 100 wordt gebruikt. De grondstof is dus ieder jaar opnieuw herwinbaar. Dit noemen we een herwinbare grondstof.

Leverancier Future Fuels, producent Nesté en Blauwe Diesel zelf zijn allemaal ISCC-EU gecertificeerd.  ISCC-EU is een wereldwijd het toonaangevende certificatie systeem. Doormiddel van een jaarlijkse audit controleren zij het volledige proces van onze duurzame dieselbrandstoffen. Van grondstof tot levering bij de klant. Daarnaast bewaken ze ook de uitgangspunten voor het Maatschapelijk Verantwoord Ondernemen.

Het hele jaar door winterbestendig
Blauwe Diesel 100 is het gehele jaar door winterbestendig, ook in de zomer. Dit doen we omdat deze brandstof veel toegepast wordt in noodstroomaggregaten van bedrijven en instellingen waarbij niet ieder jaar de tank helemaal leeg wordt gebruikt. Blauwe Diesel 100 kan maximaal beschermd worden tot -42 graden Celsius. Dat is pas echt winterbestendig.

 
Blauwe Diesel blends

Naast de volledige Blauwe Diesel zijn ook blends verkrijgbaar. Blauwe Diesel wordt hierbij gemengd met een kwalitatief goede fossiele diesel. Wij bieden deze blends in verschillende verhoudingen aan. Je kunt kiezen voor een verhouding van 50% Blauwe Diesel en 50% fossiele diesel oftewel een Blauwe Diesel 50, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een blend van 20% Blauwe Diesel en 80% fossiele diesel, ofwel een Blauwe Diesel 20. Elke blend heeft zijn eigen CO2-reductie. Wil je bijvoorbeeld het eerste jaar 20% CO2 reduceren met brandstof, dan kun je beginnen met een Blauwe Diesel 20. Wanneer je het jaar daarna 30% CO2 wilt gaan reduceren, dan stap je over op een Blauwe Diesel 30.

Normering en garantie

Je kunt probleemloos met een dieselvoertuig op Blauwe Diesel 100 en de verschillende blends van Blauwe Diesel rijden. Blauwe Diesel is technisch zelfs beter voor je motor dan gewone fossiele diesel. Als het gaat om garantiebehoud voldoen de Blauwe Diesel 20 tot en met 50 aan de EN590 normering. De EN590 normering is de standaard Europese normering voor dieselbrandstoffen. Blauwe Diesel 100 voldoet aan de EN15940 normering en aan de Amerikaanse ASTM D975. De ASTM D975 normering is de standaard brandstofnormering voor brandstoffen in Amerika. Wil je weten of je garantie behoudt als je rijdt op Blauwe Diesel 100? Kijk dan in het instructieboekje van je voertuig of vraag het na bij de dealer.